Denne oppsetningen er foreløpig den største til Mixdur. Ideen bak var at koret ønsket mer enn å stå rett opp og ned i korformasjon å synge. Vi stod for hele produksjonen hvor kormedlemmene også hadde roller som skuespillere. Replikkene ble skrevet i sin helhet av en gruppe i Mixdur. Vi ville vise hvem Bellman var, og vi vagte å dele spillet inn i tre grupper fordelt på kormedlemmene. "Ballfolket, krofolket og nymfene", Bellmans viser ble bundet sammen med tekstene som skildret Bellmans liv i Stockholm og fram til hans død. Forestillingen fikk karakteren seks.
Se omtale og anmeldelse i Halden Arbeiderblad og artikkel i Dagbladet evt videooptak av noen scener og sanger.
Carl Michael Bellman (1740 – 1795) regnes som en av de største skaldene i svensk historie. Hans viser har fortsatt appell til svært mange, selv etter 250 år. Bellman er oversatt til over 20 språk og tolkes av visekunstnere over hele Europa.
Bellman skildret livet i Stockholm med en skarp realisme paret med ydmykhet. Han skildrer livet slik det virkelig var, i motsetning til de fleste av sine samtidige diktere, som forsøkte å pynte på virkeligheten.
Stockholm var på Bellmans tid en storby med ca. 70 000 innbyggere. Levekårene var svært dårlige, hygienen elendig. Skjenkestedene var utallige, alkoholismen utbredt. Fattigdom, sykdom, sult og prostitusjon var en del av det daglige livet i Bellmans by.
Bellman vokste opp i en lærd familie og behersket allerede som tenåring flere språk. Han beskrives som en varmhjertet person, men uten evne til å holde orden på
eget liv. Han hadde en kort periode arbeid i Nummerlotteriet i Stockholm, men heller ikke denne jobben greide han å beholde. Krolivet kostet mer enn han kunne betale.
23 år gammel rømte han til Fredrikshald for å slippe unna kreditorene. Han fikk visstnok amnesti, signert kong Gustav III.
Bellman ble en folkekjær dikter. Hans evne til å imitere og improvisere ble høyt verdsatt. Han var med andre ord
datidens standup-artist. Visene hans ble utgitt som skillingstrykk i et stort antall. Likevel greide han ikke å holde gjelden fra livet. Da hans velgjører Kong Gustav III døde, ble det enda vanskeligere for Bellman.
Han hadde riktignok fått utgitt Fredmans epistler i 1790, men gjelden økte likevel og sendte ham i gjeldsfengsel i 1794. Det var kaldt, vått og mørkt i fengselet.
Carl Michael Bellman døde 11. februar 1795.
Han etterlot seg en brukket krittpipe, en lutt og
4000 Riksdaler i gjeld.
Regi og koreografi: Caroline Rolstad,
som virkelig har lurt oss ut på de skrå bredder!
Koret Mixdur, inkludert idé - og tekstgruppen:
Kristin S. Breda, Eva Fredriksen, Ann Sofie Næss,
Arne Dalene og Jan Christian Andersen.
Fiolin: Thorvald Heiaas fra Mixdur
Cello: Karsten Henning fra Mixdur
Piano / cembalo: Arne Nygaard, et unikum!
Fløyte: Peter Søderlund, må oppleves!
Lys: Carl Olof Fält, full av lyse idéer!
og sist, men ikke minst:
Dirigent: Thor Brattested!
Scene 1: Bellman og hans venner
♫ Mowitz tag dina pinnar (epistel # 29)
♫ Fjäriln vingad syns på Haga (sång # 64)
♫ Käraste Bröder, Systrar och Vänner (epistel # 9)
♫ Nu skrufva Fiolen (epistel # 2)
Scene 2: Krolivets sorger og gleder
♫ Morgonsong vid Sjön (sång # 113)
♫ Kära Syster (epistel # 24)
♫ Hvila vid denna källa (epistel # 82)
♫ Gutår båd natt och dag (epistel # 1)
♫ Fader Movitz, bror! (epistel # 67)
Scene 3: Bellmans Stockholm – kontrastenes verden
♫ Joachim uti Babylon (sång # 41)
♫ Gubben Noach (sång # 35)
♫ Bort alt hvad oro gör (sång #17 i Bacchi Tempel)
♫ Hör I Orphei Drängar (epistel # 14)
Scene 4: Kjærligheten, livet og døden
♫ Fäll dina ögon (epistel # 64)
♫ Hurra, si Ulla dansar (epistel # 3)
♫ Glimmande Nymph (epistel # 72)
♫ Märk hur vår skugga (epistel # 81)
Bellmans diktning
Drikkeviser og bibelparodier.
Da Bellmans dypt religiøse foreldre døde i 1765, utviklet han de parodiske drikkevisene med rot i Det Gamle Testamente. Kirken var svært lite fornøyd med dette og forsøkte å stoppe de populære skillingstrykkene. ”Gubben Noach” og ”Joachim uti Babylon” er eksempler på slike viser.
Bacchi orden
er en fantasiorden. Bellman drev ap med etablerte ordener. Bacchi orden dyrker naturligvis Bacchus. Kriteriet for å kunne slås til ridder av Bacchi orden var at man ved minst 2 anledninger måtte ha blitt sett stup full, liggende i rennestenen.
Fredmans Epistler (1970)
er Bellmans sentrale verk og består av 82 sanger skapt under en periode på 20 år.Epistel betyr brev, og Bellman ertet på seg kirken ved å assosiere med Pauli Epistler.
Fredmans Sanger (1791)
er en oppfølger til Fredmans Epistler og består av en samling av noen av de mest populære sangene han skrev.
Musikken
Melodiene som Bellman benytter, er som regel lånt fra operetter, operaer, dansemusikk, marsjer og folkeviser. Ofte bearbeidet han musikken slik at den delvis kunne sies å være nykomponert. Flere av de vakreste melodiene har fortsatt en ukjent kilde. ”Hvila vid denna källa” er en av dem. Bellman kan meget godt ha komponert disse melodiene selv.
Hovedpersonen Jean Fredman er en alkoholisert, forhenværende urmaker. Akkurat som Paulus, sender Fredman brev for å frelse og vise ”den rette veien”, nemlig å holde seg beruset dag og natt. Fredmans brev priser brennevinet, og advarer oss mot edruskapens konsekvenser. Epistelverdenen er befolket av alkoholikere og skjøger, og parodierer både Bibelen og datidens samfunn, på jakt etter nytelse og sensasjoner.
I Fredmans epistler skildres beruselsen, seksualiteten og døden som en slags treenighet, representert av gudene Bacchus, Frøya og Charon.
Ulla Winblad er erotikkens og skjønnhetens fremste representant i epistelverdenen. Ulla er nymfe og prestinne i Bacchi tempel.
Fader Berg var tapetmaler og by-virtuos på flere instrumenter.
Fader Movitz var kjent musiker i epistelverdenen. Han kunne spille de aller fleste instrumenter og var en person som Bellman identifiserte seg med i stor grad.
Nordström var ansatt i tollen. Han var en drukkenbolt og kom ofte opp i bråk. Lagde sin egen vin.
Fader Movitz var kjent musiker i epistelverdenen. Han kunne spille de aller fleste instrumenter og var en person som Bellman identifiserte seg med i stor grad.